ספריון – מארס 2023

פרסום חודשי על ספרים ומאמרים מעניינים ועדכונים חשובים

הצצה לספר

DBT and art for youth suicide prevention

when arts saves lives

אובדנות היא התנהגות אנושית מורכבת המושפעת מנסיבות ביולוגיות, פסיכולוגיות וסביבתיות. סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב מתבגרים היא התאבדות, אבל התנהגות אובדנית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בניסיונות התאבדות שלא הסתיימו במוות, במחשבות אובדניות ובפגיעה עצמית שאין בה כוונה אובדנית. קיימים גורמי סיכון ידועים שיכולים לעורר התנהגות אובדנית וביניהם מתח במשפחה, מחלות נפש, ניצול מיני ורגשי, התעללות, נידוי חברתי, בריונות ועוד רבים. לצורך התמודדות עם התנהגות אובדנית אצל בני נוער ישנן גישות טיפוליות שונות כאשר אחת מהן היא טיפול דיאלקטי-התנהגותי (Dialectical-Behavior Therapy – DBT), שיטה שפותחה על-ידי מרשה לינהן כמודל לטיפול בנשים בוגרות עם הפרעת אישיות גבולית שמראות התנהגות אובדנית. בהמשך הותאם המודל למתבגרים כאשר בני משפחה שותפו בטיפול, משך הטיפול קוצר והשפה הותאמה למתבגרים (כהן ופרסלר, 2020).

הטיפול הדיאלקטי הינו שילוב של גישות טיפוליות שונות אך השימוש והיישום שלהן מתבצע על-פי ארגון משמעותי וידוע ומטרה מוגדרת. המטפל ב- DBT מתבסס על התפיסה שאין אמת מוחלטת והוא שואף להגיע לאיזונים בין קבלת המטופל כמו שהוא לבין השאיפה להביא אותו לשינוי. בידי המטפל שני כלים שצריכים לעבוד בשילוב: האחד הוא התיקוף של המטופל כאשר המטפל מוצא היגיון ומשמעות בהתנהגות וברגשות של המטופל ומאמין ביכולותיו להשתפר ולהשתנות והכלי השני הוא פתרון בעיות תוך הגדרת מטרות מדויקות ומעשיות שיאפשרו למטופל לשאת באחריות ולהתמודד עם קשיים ואתגרים. במסגרת הפרוטוקול של ה- DBT מתקיימים טיפול פרטני, טיפול קבוצתי וקשר טלפוני בין המטפל והמטופל בין המפגשים ובמהלך כל אלו נלמדות ומחוזקות מיומנויות בסיסיות (כהן ופרסלר, 2020).

DBT מכיר בכך שלבני נוער עם התנהגות אובדנית חסרים כישורים בסיסיים של ויסות עצמי, ניהול מערכות יחסים והתמודדות עם מצבי מצוקה. וכאשר הם בחוסר ויסות רגשי ישנה ירידה ביכולת של מרכזי המוח האחראיים על שיפוט וחשיבה לתפקד והם לא יכולים לקבל החלטות ולפתור בעיות. בכדי להחזיר למתבגר את האיזונים הנדרשים לצורך תפקוד תקין יש ללמד אותו מיומנויות בסיסיות שיאפשרו לפתח שליטה וחוסן: קשיבות, ויסות רגשי, יעילות בין-אישית ועמידות במצוקה (Schorr, 2022).

בספר זה המחברת מציגה כיצד ניתן לשלב את התפיסה ומרכיבי הליבה של DBT בקבוצת טיפול באמנות. אך היא אינה מביאה רק תיאוריות ותיאורי מקרה מהשטח, אלא גם את הסיפור והניסיון האישי שלה כמי שחוותה נטיות אובדניות מגיל צעיר שהביאו אותה לאשפוזים ומסגרות רבות של טיפול נפשי והיא מצאה שהשילוב בין DBT וטיפול באמנות סייע לה רבות הן כמטופלת והן כמטפלת. במסגרת הטיפולית המתוארת עבור בני נוער המתמודדים עם אובדנות יושם המודל הטיפולי של DBT אך נעשו בו מספר התאמות והוא שולב עם הטיפול באמנות שמציע נגישות, שיטות למידה שונות, הנאה, מיכל לויסות עצמי ואמצעי תקשורת מגוונים.

כהן, י' ופרסלר, נ' (2020). טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) במתבגרים עם התנהגות אובדנית ופגיעה עצמית. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 28(51-52), 229-256.

Schorr, M. (2022). DBT and art for youth suicide prevention: when arts saves lives. Jessica Kingsley.

ספרים נוספים בספרייה בנושא טיפול דיאלקטי-התנהגותי


DBT-informed art therapy in practice: skillful means in action
Raising self-esteem in adults : an eclectic approach with art therapy, CBT and DBT based techniques
מיומנויות הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי לעזרה במצבי חרדה : להשתחרר מדאגה, פניקה, PTSD ותסמיני חרדה אחרים
DBT-informed art therapy: mindfulness, cognitive behavior therapy, and the creative process
טיפול דיאלקטי התנהגותי לילדים ונוער

כתיבת תגובה